Projektets faser og aktiviteter

Projektet er opdelt i fire overordnede faser og dertilhørende aktiviteter.
Dem kan du læse mere om her.

Tilpasning

Første fase i projektet handler om tilpasning af en eksisterende løsning til digital kommunikation, så det matcher forældres behov i relation til deres syge barn. Det indebærer blandt andet udvikling af en samarbejdsmodel for digitale tværsektorielle teams mellem forældre og fagprofessionelle på tværs af fagområder og sektorer. Derudover kortlægger vi også de juridiske barrierer, som eksisterer, når vi ønsker at anvende fælles digital kommunikation på tværs af faggrupper og sektorer.

For at sikre os, at løsningen er brugbar for både forældre og fagprofessionelle, afholder vi workshops, hvor vi bliver klogere på deres behov i forhold til kommunikation og koordination.

Fasen afsluttes med en workshop med udviklere af løsningen, hvor vi skal definere de tekniske krav for løsningen, som er nødvendige for at møde forældrenes og de fagprofessionelles behov.

  • Workshops
  • Juridiske barrierer
  • Teknisk tilpasning

Afprøvning

Vi afprøver den første samarbejdsmodel og løsning hos op mod 20 familier. Den viden, vi får i denne fase, gør os klogere på, hvordan det kan forbedres og skaleres. Samtidig får vi også indblik i, hvad det præcist er den fælles digitale kommunikation kan bruges til blandt forældre og fagprofessionelle.

Sideløbende med den første pilotafprøvning, arbejdes der med ændringer, som forbedrer den tekniske løsning.

  • Pilottest

  • Justering af samarbejdsmodel
  • Videreudvikling af teknisk løsning

Evaluering

Efter at have tilpasset og justeret den tekniske løsning og samarbejdsmodellen, er det nu tid til at evaluere i større skala. Det giver os evidensbaseret viden, som kan anvendes som beslutningsgrundlag for efterfølgende implementering.

I denne fase inkluderer vi derfor op mod 100 familier. Løsningen og samarbejdsmodellen evalueres fra tre overordnede vinkler; effekter, økonomi og implementering.

  • Større evaluering
  • Økonomisk analyse

  • Analyse af organisering og implementering

Implementering

I den sidste fase af projektet er det tid til at samle op på resultaterne og vurdere hvorvidt løsningen og samarbejdsmodellen bør implementeres i praksis.

Vi afrapporterer på de forskellige studier og indkalder relevante aktører til et afsluttende møde, hvor resultaterne vil blive præsenteret og diskuteret.

  • Opsamling

  • Samlet vurdering

  • Afrapportering

Samarbejdspartnere

SHARE IT-projektet er opstået i et samarbejde mellem Aalborg Universitetshospital og Aalborg Universitet.

Over en fire-årig periode fra 2024 til 2027 arbejder vi tæt sammen med forældre, fagprofessionelle, organisationer og eksterne samarbejdspartnere på tværs af kommuner og regioner for at nå målet om at reducere den kommunikations-og koordinationsbyrde, som forældre til børn med svære handicap lever med i dag.

Projektet er støttet af Novo Nordisk Fonden og Karen Elise Jensens Fond med 8.1 million DKK.